Eetstoornis of Emo-eter?
weer de baas over je eten...

 

"Die dagelijkse confrontatie met het eten, telkens opnieuw beslissen: wat, hoeveel, wanneer, …  Ik kan me niet meer herinneren dat het er ooit niet is geweest. Een normaal eetpatroon, wat is dat? Hoe geraak ik hier uit?”

  • lijnen en weer aankomen?
  • emotie-eten?
  • voortdurend snacken?
  • ervaren dat gedachten regelmatig beheerst worden door wel of niet eten?
  • teveel eten uit gewoonte?
  • zien eten doet eten?
  • hooggevoelig zijn en overprikkeling dempen met eten?
  • schuldgevoelens hebben rond eten?
  • eetverslaving?
  • boulimia? ...

Herkenbaar?

Eet jij ook om troost te vinden? Of juist om iets te vieren. Roep jij ook regelmatig: 'Dat verdient wat lekkers?' of 'dan stort ik me maar op de chocolade'? Lees dan verder

Eten en gevoelens gaan samen 
Vanaf onze geboorte associëren we eten al met genot, genegenheid en vreugde. Het gaat vaak samen met emotionele gebeurtenissen. Eten om troost te vinden, is een vaak voorkomend gedragspatroon.

Niet uit honger 
Sommige patronen van emotie-eten zijn heel erg persoonlijk. Maar onderzoekers hebben ontdekt dat algemene gevoelens ook tot emotie eten kunnen leiden. Hun bevindingen bieden inzicht in eten als antwoord op gevoelens en niet op honger.

Emo-eten en gewicht 
Niet iedereen is gevoelig voor overeten uit emotie. In een studie waarin zowel onderwerpen als overgewicht en ondergewicht behandeld werden, bleek dat de personen met overgewicht, meer kans hadden om te gaan eten als reactie op negatieve stemmingen en situaties.

Ook in goede tijden 
Maar emo-eten beperkt zich niet alleen tot negatieve stemmingen. Ook positieve stemmingen en blijde gebeurtenissen kunnen leiden tot eetbuien voor emotie eters. Uit een onderzoek bij een groep vrouwen met overgewicht bleek dat ze bij zowel positieve als negatieve gevoelens grotere maaltijden nuttigden in vergelijking met maaltijden uit de periode dat de stemming van de vrouwen neutraal was.

Emo-eten en succesvol afvallen 
Als je een emo-eter bent, is het lastig om je aan je afvalprogramma te houden. Onderzoek heeft aangetoond dat het helpt wanneer je je bewust wordt van emotie eten en je strategieën ontwikkelt om ermee om te gaan.

Leer jezelf begrijpen 
De eerste stap is om te leren begrijpen welke invloed emotie-eten kan hebben wanneer je probeert af te vallen. Blijvend afvallen in combinatie met emotie-eten is alleen mogelijk als je met bepaalde gevoelens leert om te gaan zonder terug te grijpen op voedsel.

Met een coaching traject van 12 weken leer je hoe je kan loskomen van uw eetbuien of emo eten:
- Je leert  aan de hand van duidelijke stap-voor-stap richtlijnen hoe je valkuilen kunt overwinnen en hoe je van binnenuit een evenwichtige relatie met eten kunt krijgen. 
- We gaan aan de slag met vragen als: Hoe saboteer je jezelf? Waar honger je eigenlijk ècht naar? 
- Er wordt stil gestaan bij je eigen functioneren in de vorm van thema’s zoals ingesleten gewoonten en innerlijke overtuigingen. .

De aanpak is gebaseerd op de meest recente psychologische kennis zoals acceptance & commitment therapy, compassion focussed therapy, mindfulness en  praktijkervaring.

Klaar voor verandering?

De schrik dat een verandering van het eetpatroon een ongewenste wijziging in het gewicht met zich meebrengt, is voor velen een belangrijk struikelblok in het loslaten van de eetstoornis. Begeleiding door een diëtiste is in dat geval aangeraden.

Je bepaalt voor een groot stuk zelf het tempo van de begeleiding. We brengen in kaart hoe je eetpatroon momenteel verloopt, wat je grootste valkuilen zijn, en waar je aan wil werken. Het doel van de voedingsbegeleiding is het geleidelijk herstellen van een normaal eetpatroon.  JIJ kan dit.

 




Wordt weer de baas over je eten en laat je professioneel begeleiden met een stap voor stap aanpak. Iris Daems diëtistenpraktijk kan je daarmee helpen. 
Interesse?  Neem contact op.

Interesse?

Wacht niet langer, zet nu de stap naar je nieuwe leven!